top of page
  • Writer's pictureDragan Rakita

Šta mi se sviđa, a šta ne kod PowerApps-a i ostale braće!

Kao i svako rešenje, pa tako i PowerApps, ima svojih dobrih ali i loših strana. Ovo je pregled iz mog ugla gledanja.



Plusevi


1. Lak start i kriva učenja ide oštro na gore

Zaista, kao što sam u nekom od prethodnih postova napisao, brzina kreiranja aplikacija je MINIMUM 6x brža nego bilo kojim pro dev alatima, frejmvorcima,… Učenje pravljenja je zaista lako i efikasno. Sve je to moguće zato što:

  1. Crtaš kontrole aplikacije po ekranima kao što crtaš prezentacije u PowerPointu

  2. Kontrolišeš rezultat ponašanja svih elemenata na svakom ekranu formulama kao što kontrolišeš podatke u Excelu

  3. Jasno je razdvojena aplikacija od podataka. O podacima brinu razni konektori a ne moraš još i to da učiš.

Prva dva razloga su manje-više jasna, ko zna da razmešta i uređuje elemente na slajdovima unutar PowerPinta, znaće da uređuje elemente na ekranima. Većina formula iz Excela je identična u PowerAppsu i sve se automatski preračunava kod promene bilo koje vrednosti, kao što se preračunavaju sve vrednosti ćelija u Excelu.


Treći razlog je mene lično oduševio… ne moraš da se baviš podacima, modelima i strukturama koristeći funkcionalnost PowerApps-a već samo kažeš da želiš tu i tu tabelu, recimo iz SharePointa i konektor dovuče do tebe ono što već postoji. Nikada ni jedna aplikacija tipa PowerApps-a neće moći bolje da radi sa podacima kao sama aplikacija koja je zadužena za te iste podatke. Teško da će bilo koja LowCode/NoCode aplikacija da bolje radi sa listama na SharePointu ili tabelema u SQL-u od samih tih aplikacija.


Sa druge strane, većina lista, tabela i silnih podataka je već napravljeno pa nema potrebe da ih ponovo kreiraš u PowerApp-u. Samo ih dovučeš.

Većina konkurentskih LowCode/NoCode rešenja ima neko svoje rešenje za rad sa podacima, tako da moraš da učiš i to kako se radi, da učiš šta su relacije, da normalizuješ tabele,…


Vrlo jednostavno: hoću da radim sa listom kupaca koji se nalaze na SharePointu, uključiš (mi kažemo dodaš) SharePoint konektor, izabereš listu i gotovo. Podaci su po potrebi tu. A da ne kažem da možeš da uzmeš malo iz SharePointa, malo podataka o korisnicima iz Office365, malo iz nekog Excela, malo sa SQL-a koji je kod tebe u firmi na tvojoj opremi, malo Navision sastavnica, malo sa SAP glavne knjige, malo Twiter objava,…. I za to ti treba 2 do 3 minuta da nađeš sve te konektore u gomili od preko 350 koliko ih već sada ima…


2. Gallery

Ko god da je autor ove kontrole u sklopu PowerApps-a treba da mu se „skine kapa“, da mu se pokloni. Dugo me nije jedna tako mala stvar oduševila kao Gallery kontrole.

Dodaš je na ekran, povežeš je sa izvorom podataka i uređuješ kako će svaki red podataka (record, row,…) biti prikazan. Uređuješ prvi red, razmeštaš labele, tastere, slike, ikonice i on uredno to ponovi na svim preostalim redovima podataka. Trpi sve moguće druge elemente unutar svoga prvog reda, od tekst polja (labele), preko ikonica, slika pa čak i drugih Galerija!!!!Toliko moćnu i jednostavnu kontrolu za prikaz podataka dugo nisam video… svaka čast. Kapa dole….


Brzina i efikasnost sa kojom sve to radi galerija je za svako divljenje. Galerije su centralni i po meni, najbitniji deo PowerApps-a.


3. Konektori i integracije

Druga stvar koja me je oduševila, posle Galerija, je koncept konektora. Preko 350 konektora vam omogućava da dovlačite podatke ili odrađujete različite zadatke. Odjednom nemate više ograničenja u gotovo ničemu što vam padne na pamet. Ukoliko i nema nekog konektora, možete ga relativno lako sami napraviti.


Ko je ikada radio sa bilo kojim Microsoft proizvodom zna da je odlično povezan sa svim ostalim proizvodima i da se sa lakoćom uklapa. Tako je i sa PowerApps-om, sve je to već na Azuru tako da su servisi Azura već tu, tu je i Teams i to potpuno prilagođen njemu, plus sve je BESPLATNO pa čak i servis za upravljanje podacima Dataverse.


4. Cena

Neke osnovne stvari su uključene u cenu Micrsoft365, malo više stvari u Dynamics365 a i doplate su relativno povoljne. Šta, ne verujete… pa pogledajte cene ostalih rešenja ovog tipa… nema ispod 40.000 evra na godišnjem nivou, a o mogućnostima da i ne pričam… Ovo je očigledno skupa igračka.


Naravno licenciranje kod Mikrosofta ima i svoju drugu, tamnu, stranu medalje.


5. Zajednica (Community)

Da mi je neko pre 10 godina pričao da ću kao Microsoft prednost navoditi zajednicu mislim da bi mu rekao da „ne bunca“, ali dođoše i ta vremena i hvala ti Nadela na tome.


Zajednica koju okuplja PowerApps i PowerAutomate je zaista neverovatna, pa čak i Microsoft uči da ispoštuje predloge koje zajednica predloži. Gotovo da nema problema za kojeg ne možete da nađete odgovor na forumu.


6. Ostali plusevi

Navešću samo neke:

  • Veštačka intelignecija – toliko se priča o ovome a malo se vidi upotrebne vrednsoti. Ovde je to vrlo pragmatično: Prepoznavanje oblika, Prepoznvanje teksta, Sadržaja formi, lica,… Konačno slikam račun i aplikacija sama unese vrednsoti računa kao i ko je izdao račun. Ko još unosi ručno podatke sa vizit karte?

  • Power FX – iako deluje glupavo da imaš programski jezik za rešenja koja nastaju bez programiranja 😊 super je što prave jedinstven, OpenSource jezik za Excel, PowerApps, PowerAutomate, Power VirtualAgent i da za PowerBI (ostaje i dalje DAX i M 😊).

  • Templejti vs platforma – uvek me je nerviralo da kupim platformu i onda sve to podignemo i šta… ništa moraš da praviš da bi video prednost. Ali ako ti omoguće veći broj templejta koje ti možeš slobodno da koristiš onda odmah vidiš prednost i upotrebljivost, a da ne pričam da većina templejta ima i stvarnu upotrebnu vrednost. U toku je tiha „revolucija“ i počinju da se pojavljuju rešenja u vidu templejta za sada već veliki broj konkretnih situacija. Lično koristim community templejt za upravljanje projektima i standardan templejt za zapisnike sa sastanaka. Odlični su. Samo sam „nalepio“ svoj logo 😊

  • Pro develop prakse i alati - Oni kažu PowerPlatforma voli Pro developere, tačnije ubacili su gomilu alata i praksi koje koriste profesionalni developeri tako da veruju da nema "klifova" (zidova u koje udariš). Sve možeš da proširiš. Dodali su i jedan, meni jako dobar alat, za koji verujem da će da zaživi i da će ga unaprediti. Radi se o TEST STUDIU u kojem možeš da praviš Test Suit-ove sa svojim Test Case-ovima... možda ovi Citisen developeri prihvate TDD praksu kada već ovi Pro to uporno odbijaju... Tu su i IntelliSens, ALM (bar u pokušaju sa naravno novim formatom YAML, ali preživećemo), App Checker-om, gomilom preporuka iz sveta Pro Dev-a...

  • Governace, Reporting & Adminstration - ovo polako dovode do željenog nivoa za jedno Enterprise rešenje.

  • ...


Minusi


1. „Niko ni sa kim“

Počeo bi od šire slike, tačnije od same platforme. Power Platformu čine, trenutno, Power BI (izveštavanje), Power Apps (izrada apliakcija), Power Automate (workflow) i Power Virtual Agents (chat bots). Super, samo što svaki od njih posebno gotovo da nema veze jedan sa drugom. Kao da su ih razvijali potpuno različite firme, jedva da dele user interface elemente. To što si naučio da radiš u PowerBI ne znači da ćeš lako naučiti Power Apps i obrnuto.


Ono što me još više čudi, da ne kažem izluđuje, jeste da čak i u okviru jednog proizvoda/servisa imate utisak da pojedine komponente/features razviju različita odeljenja (ne timovi) koji nemaju saznanja da postoje i druga odeljenja… tako recimo, u okviru Power Automate imate 18 različitih editora!!! Kada želite da pošaljete mejl onda u editoru sadržaja mejla uređujete koristeći HTML, ali ako želite da pošaljete zahtev za odobrenje (approval) onda sadržaj zahteva formatirate u nekom čudnom markap jeziku sa čudnim zvezdicama… nikakve veze sa html-om. Pa još ako odobrenje šaljete mejlom, jedan markap jezik, a ako ga šaljete kroz chat teams-a onda drugi!!!


Da ne govorim o tome da u PowerApp-u koriste formule a u Power Automate izraze (Expressions) i to sa potpuno različitom notacijom i različim funkcijama (formulama).

Šta se dešava sa mojim ljubimcem, PowerApps-om po ovom pitanju? Ista stvar… trenutno imamo mogućnost da kreiramo tri različita tipa rešenja: Canavs App (Mobilne i destop aplikacije), Model-driven Apps (Dynamics365 aplikacije) i Portali. Nikakve veze jedni sa drugim. Neverovatno. Imam utisak da je sve počelo sa Canvas app-om pa kada je to napravilo uspeh da su brže bolje sve to pridodali Dynamics365 sektori a ovi onda ubacili i svoje Model-driven aplikacije, a potom i Portale.


Da bi napravio aplikaciju (Canvas) moraš da naučiš „Formula programiranje“ (upravljaš funkcijama), slično Excelu. Ako želiš da kreneš prvo od podataka, kako inače funkcionišu poslovne aplikacije npr. aplikacije za knjigovodstvo, prodaju, nabavku… jednom rečju ERP, prvo oblikuješ podatke putem formi i pregleda pa onda te forme i preglede ubacuješ na ekrane po potrebi. Nigde formula, nigde kordinata na ekranu. Sve identično, samo se podaci razlikuju. Što nije loše, ali nikakve veze sa Canvas aplikacijama. E ako hoćeš portale, onda je slično kao sa Model-driven aplikacijam stim da imaš malo više kontrole nad elementima koji će se pojaviti na portalu, ali za to moraš da znaš html, css i odjednom moraš da znaš Liquid jezik (sjajan skript jezik koji je napravio Shopfy).


Svestan je ovog problema i sam Microsoft i zato su početkom marta 2021. izašli sa Power FX jezikom. Izdvojili su sve funkcije Canvas aplikacija, dali mu super ime, napravili od njega OpenSource (sjajan potez) i planiraju da ga integrišu u svim servisima/aplikacijama.


2. Naglo odrastanje

Kada pogledaš PowerBI tačno se vidi zrelost rešenja… sve je tu, nema „praznina“. Sa druge strane vidiš PowerApps koji ima ogroman potencijal ali kao i svaki software produkt „pati“ od Product managament trenda po kojem ako ne izbacuješ nove funkcijonalnosti svakg meseca kao da ne postojiš. Bezbroj puta se pokazalo da je ovaj trend samo delimično tačna. Đaba ti bilo gomila novih stvari koje ne trebaju nikome… Ali druga posledica ovog trenda jeste da se „preskaču“ neke stvari koje čine da budu kompletne, zaokružene, fukncionalnsoti. Recimo, da odštampaš nešto treba da se „oteliš“. Prvo skupljaš podatke, formatiraš ih u HTML kontroli, patiš se sa čudnim css-om, šalješ to PowerAutomate-u da sve to putem nekog OneDrive mehanizma konvertuješ u PDF, vraćaš taj pdf link ka OneDrive i onda kažeš korisniku da klikne i otvori PDF, klikne print i onda to štampa… užas. Može i jednostavnje da kupiš premijer konektore za PowerApps i Automate, platiš treći servis i sve lakše konvertuješ. Opet, sve skupiš, html i css, šalješ sada servisu koji razume bolje HTML od OneDrive konvertora i oper klik, klik, klik… i onda imaš čudnu situaciju da može da koristiš servis veštačke inteligencije da ti sa slike računa ekstraktuje (prepozna) podatke ali imaš muku da ih odštampaš!!!

Konačno su obećali da će od marta 2021 biti funkcija Print i da će od aprila da bude Document kao objekat a ne samo ekran. Ovo jedva čeka preko 1.350 članova zajednice koji su još 2016. godine glasali za ovu funkcionalnost.


Ovakvih primera ima jako puno. Kao da su krenuli da urade nešto osnovno (mi to u product dev-u zovemo MVP) a onda prestali da to razvijaju i unapređuju.


3. Bespotrebne cake

Slično kao sa Printingom, ima veli broj slučajeva kada morate da se „dovijate“ da bi rešili neke „normalne“, osnovne stvari. Sve je to nepotrebno i može se lako rešiti pravilnim odabirom prioriteta. Primer je recimo rad sa slikama koje želiš da sačuvaš u SharePointu. Nema šanse da to uradiš kao sa svakim drugim tipom podatka, moraš da sve šalješ Power Automatu, da on to konvertuje u format koji odgovora SharePointu, pa on to smešta,…


Prvo sam se oduševio što su nam date „lego“ kockice pa mi sklapamo šta nam padne na pamet, ali je problem što većina kockica se ne ponašaju onako kako liči da bi trebale pa onda te naše građevine sklapamo kombinujući one koje su nam na raspolaganju, mada nije logično da ih za to koristimo…


Internet i YouTube su prepuni tih saveta koji rešavaju probleme koji ne bi trebali ni da postoje. Neke kolege su napravile karijere na YouTube kanalima sa bespotrebnim Cakama koje život znače.


4. Licenciranje

Nije mi jasno kako softverske kompanije ne mogu da nauče ništa od telekomunikacionih kompanija. Imaš pre-pade i post-pade cene i to je to…. Ovi prvi plaćaju uvek istu cenu za ograničenu vrednost, ovi drugi plaćaju koliko potroše. Možeš da se igraš ubacivanjem vrednosti u prvu grupu i dodavanjem novih u drugu i to ti je to…


Ovako imam utisak da su svi zaposleni u Microsoft Marketingu bili na žurci, ponapijali se i onda posvađali tako da niko sa nikim ne priča. Tako im izgledaju cenovnici. Niko ništa ne razume, može ovo ali ovo ne ali ako ovo uzmeš onda ovo ….

Kada bi ovako pojednostavili cenovnik i uveli mogućnost da limitiraš potrošnju na određeni iznos (da to postoji kod nekih servisa ali je daleko od svih ostalih) onda bi mnogo više nas bilo slobodno da potroši više nego što sada troši. Ljudi se jednostavno bolje da „đavo ne odnese svoje“ nenormalnim računom.


Da stvar bude gora, dodaju se nove stvari (funkcionalnosti pa čak i čitve aplikacije) koje u početku budu besplatne a onda te jednog dana sačeka da to više nije besplatno…


5. Ostale mane

Sve ih je manje i manje 😊





92 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page